Sabily 10.04 Manarat


Sabily versi 10.04 dengan kod nama Manarat telah dilancarkan pada akhir Jun 2010 yang lalu. Tidak banyak pembaharuan yang terdapat didalam versi Manarat berbanding dengan versi Gaza. Hanya terdapat wallpaper Manarat yang baru dan perisian-perisian Islam dan lain-lain dimasukkan versi yang terbaru. Disamping itu perisian Webstrict ditukarkan kepada Nanny yang mana ia lebih mudah untuk digunakan. Lebih terperinci tentang Nanny dan Webstrict akan saya bincangkan pada artikel yang akan datang. Kepada yang belum mencuba Sabily, bolehlah mencuba pada versi Manarat. Disini saya kongsikan beberapa gambar Sabily Manarat yang telah saya pasang pada sistem saya.

Sabily Manarat telah selesai dipasang. Perisian Minbar dan Monajat akan berjalan secara automatik. Namun ia boleh dimodifikasikan kemudian.


Senarai perisian Islam yang terdapat didalam Sabily Manarat.


Beberapa tetapan yang boleh dimodifikasikan.


Perisian Nanny menggantikan Webstrict. Nanny dan Webstrict adalah perisian yang boleh mengawal akses dan menapis penggunaan internet. Ia dibangunkan khas untuk mengawal penggunaan internet anak-anak oleh ibubapa.


Beberapa wallpaper yang terdapat didalam Sabily Manarat. Sama seperti Ubuntu cuma terdapat satu untuk Sabily Manarat.


Pada artikel yang akan datang saya akan membincangkan bagaimana kita boleh memuat turun Sabily Manarat dan memasangnya kedalam sistem komputer kita.

Share


No comments:

Post a Comment