Nanny - Mengawal Penggunaan Internet


Terdapat satu perisian yang boleh digunakan untuk mengawal penggunaan Internet telah dimuatkan kedalam Sabily versi Manarat yang dipanggil Nanny. Perisian ini amat berguna bagi Ibubapa untuk mengawal penggunaan Internet oleh anak-anak. Nanny boleh mengawal masa penggunaan dan juga isi-isi yang terdapat didalam sesuatu laman web daripada diakses atau dihantar kepada sesuatu komputer. Pada masa kini, terdapat berbagai laman web tidak sihat yang telah diwujudkan tanpa kawalan. Oleh itu Nanny telah dibangunkan untuk membantu pengguna terutama Ibubapa yang amat risau terhadap penggunaan Internet oleh anak-anak. Dengan menapis akses Internet menggunakan Nanny, ibubapa tidak lagi perlu risau tentang penggunaan Internet oleh anak-anak mereka.

Mari kita lihat beberapa screenshot dan bagaimana cara untuk menggunakan Nanny.

1. Untuk menjalankan Nanny pergi ke System/Administration, klik Parental Control.


2. Klik gambar kunci untuk mengolah Nanny.


3. Masukkan kata kunci semasa Login.


4. Pengunaan masa boleh diolah dengan menekan kotak hijau.
Untuk menapis isi laman web, klik butang Configure. Sebelum itu kita perlu mendapat fail Blacklist dari laman web Nanny. Untuk Sabily yang telah diupdate, fail Blacklist telah tersedia.


5. Fail Blacklist Nanny boleh dimuat turun dari http://projects.gnome.org/nanny/


6. Selepas memuat turun fail Blacklist, kita perlu memasukkannya ke Blacklists Filter Configuration. Ini dapat dilakukan dengan pergi ke System/Administration, klik BlackLists.


7. Untuk memasukkan fail Blacklist, klik butang kunci.


8. Masukkan kata kunci semasa login.


9. Klik Import.


10. Dapatkan fail yang telah dimuat turun nanny.nbl. Klik OK.


11. Fail Blacklist telah dimasukkan. Tutup Blacklist Filter Configuration.


12. Klik Configure.


13. Sekarang kita boleh menapis penggunaan Internet dengan menanda dikotak yang disediakan. Setelah siap ditapis, klik Close.


14. Klik Apply.


15. Konfigurasi telah disimpan. Tutup tingkap informasi.


Kita telah siap menapis akses Internet menggunakan Nanny. Sekarang kamu boleh mencuba mengakses Internet dan melihat hasilnya. Jika telah berpuas hati, kamu bolehlah membiarkan anak kamu menggunakan Internet tanpa perlu memantau mereka.

p/s - tolong sebarkan maklumat ini terutama kepada pengguna Islam dengan berkongsi di Wall Facebook, Twitter dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment