Meningkatkan Sabily 10.04 Manarat ke Sabily 10.10 Al-Quds

     Terfikir untuk meningkatkan versi Sabily 10.04 Manarat ke Sabily 10.10 Al-Quds? Sepatutnya perkara ini yang patut diutamakan oleh pemprogram-pemprogram Sabily sebagai tanda penghargaan kepada pengguna-pengguna Sabily yang sedia ada. Ini kerana sudah tentu mereka tidak mahu melakukan pemasangan baru untuk setiap versi yang dilancarkan. Tema-tema yang telah mereka aturkan terpaksa diatur semula jika pemasangan baru dilakukan. Data-data yang tersimpan dibahagian pemasangan Sabily juga berisiko untuk hilang atau terpadam jika pemasangan baru dilakukan.
    Saya telah melakukan percubaan untuk meningkatkan Sabily Manarat ke Sabily Al-Quds dengan mengikut beberapa prosedur dan ianya telah berjaya namun tidak semua perisian Islamik dapat terpasang didalamnya. Proses peninkatannya juga mengambil masa yang terlalu lama. Jadi jika kamu membuat keputusan untuk meningkatkan Sabily kamu, boleh mengikut cara yang saya tunjukkan dibawah.
   Lakukan proses ini dengan segala risiko yang mungkin berlaku adalah dibawah tanggungan sendiri. Ini adalah kerana perbezaan komponen komputer diantara kita. Bagaimanapun kamu boleh menggunakan prosedur ini sebagai panduan.

01. Buka Update Manager kemudian tekan Upgrade.
02. Release Notes terpapar, klik Upgrade.
03. Memuat turun upgrade tool.
04. Persediaan untuk Upgrade bermula.
 05. Tekan Start Upgrade.
06. Proses peningkatan bermula. Tunggu beberapa informasi.
07. Upgrade completed. Tutup window.
08. Restart kembali sessi anda.
09. Buka Update Manager untuk mendapatkan kemaskini perisian Sabily yang baru.
 10. Jika tiada kemas kini,  di Update Manager pergi ke Setting/Other Software, tanda semua Sabily repository.
 11. Proses memuat turun bermula.
12. Peningkatan telah berjaya. Kamu perlu menukar kertas dinding secara manual di /lib/plymouth/themes/sabily.

    Untuk lebih kepuasan, biasanya saya akan membuat pemasangan baru dan tidak melakukan proses peningkatan. Ini kerana proses peningkatan mengambil masa yang terlalu lama terutama ketika meningkatkan Sabily ke Ubuntu.

Share

No comments:

Post a Comment